Direktlänk till inlägg 18 april 2008

Askungen

Av Miss Iskalla - 18 april 2008 00:35

Askungen har nu fyllt 80 år. Efter ett långt liv tillsammans med prinsen, som nu är död, sitter hon i en gungstol ute på slottets balkong en skön sommardag med sin han katt som heter Måns.

Helt plötsligt uppenbarade sig hennes goda fe.
Askungen frågade,
- Min goda fru fe, vad gör du här efter alla dessa år?

Den goda fen svarade och sa,
- Askungen, du har levt ett perfekt liv sedan jag sist såg dig. Jag skall belöna dig med 3 önskningar! Är det någonting som du önskar djupt inne i ditt hjärta?

Askungen blev något förvånad, men lycklig, medan hon tänkte...
- Jag önskar att jag var rikare än jag kunde förstå.
Vips, så var hennes slott och alla möbler där i förvandlade till renaste guld.
Måns, hennes trogna gamla katt, hoppade upp i hennes knä, han var lite skräckslagen.
- Tack min snälla fe. Sa Askungen.

Fen svarade,
- Det var väl det minsta jag kunde göra för dig.
Vad vill du ha som din andra önskan Askungen? frågade Fen.

Askungen tittade ner på sin gamla, sköra kropp och sa,
- Jag önskar att jag var ung på nytt.
På en gång förvandlades hon till en ung skönhet. Hon kände hur vigören, som legat orörd i många år, kom tillbaka.
Då sa den goda fen,
- Nu till din sista önskan, Askungen.

Askungen tittar på den förskrämda katten, och så säger hon,
Kan du förvandla min katt Måns till en ung, snygg man?
Så stod Måns där, den tjusigaste unge man som hon någonsin hade sett.
Han var så tjusig att fåglarna i skyn nästan föll ner vid hans åsyn.

Den goda fen sa,
- Ha det så bra i ditt nya liv!
Så försvann hon som en blixt i blått elektriskt sken.

Under ett par minuter tittade Måns och Askungen varann djupt i ögonen.
Askungen satt som förstummad och beundrade denna urtjusiga man.
Då gick Måns sakta fram till Askungen som fortfarande satt i sin gyllene gungstol,
han smekte henne mjukt med sina vackra händer, sen böjde han sig fram och blåste lätt i hennes hår och viskade,
- Nu ångrar du allt att du kastrerade mig...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Iskalla - 12 augusti 2010 16:15

Två gubbar sitter i en roddbåt och fiskar.Så flyter en flaska med kork förbi och gubbarna lyfter upp den och öppnar korken.En ande uppenbarar sej och säger: Vad önskar ni för belöning för att ni befriade mej ur flaskan? Gubbarna funderar och den ...

Av Miss Iskalla - 11 augusti 2010 16:11

En till synes blind man, beställde in kaffe, på ett cafe' . Då han fick det begärda hällde han kaffe, grädde och socker i koppen utan att spilla en droppe.Tog sitt wienerbröd från fatet som om han såg och drack, tuggade begärligt. En man som satt...

Av Miss Iskalla - 10 augusti 2010 16:15

En miljonär har party i sin trädgård och säger till gästerna att han lovar att ge vad som helst till den som simmar tvärs över poolen.Det är bara ett problem.Swimmingpoolen är full i hajar. Plask!En man landar i vattnet och börjar genast simma som ...

Av Miss Iskalla - 9 augusti 2010 16:15

Två överförfriskade traskar fram på järnvägsspåret. -Usch, alla dessa trappsteg, de tar musten ur mej. Säger den ene. -Är väl inte så farligt med trappstegen! Svarar den andre.Det värsta är att ledstängerna är så förbannat korta. ...

Av Miss Iskalla - 24 juni 2010 10:31

Läraren:-En mullvad äter varje dag lika mycket som den väger.Eleven:- Hur kan mullvaden veta hur mycket den väger? ...

Presentation

Komentera gärna en historia när du hittar någon du gillar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Omröstning

Tycker du att det är kul att läsa historierna som jag lägger ut nästan varje dag?
 Älskar dom
 Ja det gör jag
 Lite granna
 Nja
 Si-så-där
 Hatar dom
 Vet inte
 Har inte läst någon

Besöksstatistik

Miss Iskalla's gästbok

Kategorier

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards