Alla inlägg den 29 juni 2008

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:41

Påven av Rom stod framför Sankte Per och ville in i himmelriket.
- Jag är Påven av Rom, släpp in mig.
- Påven av Rom? Har jag aldrig hört talas om...
- Ring då till Gud Fader och fråga, han vet vem jag är.
Sankte Per tog luren:
- Hello Chefen, jag har en kille här som heter Påven av Rom och han vill in...
- Nej, honom känner jag inte. Han ska säkert dit ner.
- Nej, nej! utropade påven allvarligt oroad. Ring till Jesus då! Han måste känna igen mig!
Sankte Per ringde igen:
- Hello Junior, känner du nån som heter Påven av Rom? Jaså inte det...
Nu började påven gripas av panik. Han stammade:
- Men fråga den helige ande då! Han vet säkert vem jag är!
- Ok, jag gör ett sista försök:
- Hello Smokey, vet du vem Påven av Rom är? Han är här och vill in i himlen...
- Den?! Det var ju han som spred ut rykten om mig och jungfru Maria!! Skicka honom dit ner!

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:41

Det var kristendomslektion i skolan. Då hörs en röst från klassen:
- Magistern, om inte Jesus funnits, skulle vi haft håltimme nu då?

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:40

På hemväg från skolan fick en liten pojke lust att titta in i kyrkan. Hemma berättade han att han hade varit i Guds hus.
- Jaså, såg du Gud därinne då?
- Nä, men jag såg att hans fru skurade golvet!

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:38

Jesus hängde på korset och Petrus och de andra lärjungarna kunde bara i vanmakt och förtvivlan stå nedanför och se på. Plötlsigt ropade Jesus med svag röst:
- Petrus...Petrus...Petrus...
Petrus kastade sig framåt och började klätttra uppför kullen mot korset, men en romersk centurion hejdade honom genom att hugga av hans högra arm med ett svärd, och Petrus vacklade tillbaka nedför kullen med blodet rinnande från armstumpen.
En liten stund senare ropade Jesus på nytt:
- Petrus...Petrus...Petrus...
Petrus försökte på nytt nå fram till korset, men centurionen hög av hans andra arm, och Petrus snubblade nerför kullen.
Men det dröjde inte länge förrän Jesus återigen ropade:
- Petrus...Petrus...Petrus...
Petrus gjorde ännu ett desperat försök att komma nära Jesus, men centurionen var obeveklig och högg av hans högra ben, och Petrus ramlade nedför kulen.
Knappt hade han lyckats resa sig på sitt enda ben förrän Jesus ropade:
- Petrus...Petrus...Petrus...
Petrus började målmedvetet hoppa i riktning mot sin herre, men än en gång stod centurionen i vägen och högg nu av honom det vänstra benet, och Petrus rullade nedför kullen.
Men återigen hördes Jesus ropa:
- Petrus...Petrus...Petrus...
Och fastän han nu hade varken armar eller ben, lyckades Petrus åla sig i rikning mot den korsfäste, och vid anblicken av detta bevis på fullständig hängivenhet veknade centurionen och lät Petrus kämpa sig hela vägen uppför kullen. Till slut låg han i fruktansvärda smärtor nedanför korset och såg upp på Jesus.
- Ja, herre, flämtade han. Vad är det?
Jesus sa:
- Petrus...Petrus...Petrus...jag kan se ditt hus härifrån

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:37

Rajah Singh hade varit Sverige några år. När han återvänder till hemlandet frågar fadern:
- Är människorna bra i Sverige? Har de någon religion?
- Jadå pappa. De har statskyrkan, frikyrkan och bingo.
- Bingo? Vad är det för något?
- Jo, folk går till bingokyrkan varje kväll, och där står översteprästen och ropar ut heliga nummer, som församligen kryssar för på bönekorten. Sedan reser sig en i församlingen och ropar:
- Bingo!
Och alla de andra säger:
- Oh, Gud!

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:36

Varje ledig stund hade fritidsbonden Martinsson ägnat åt att rusta upp det förfallna torpet. En dag när han fått allt i bästa skick kom kyrkoherden förbi.
- Med vår Herres hjälp har Martinsson verkligen lyckats fint med huset, sa han.
- Då skulle kyrkoherden sett hur det såg ut när han skötte det ensam, sa Martinsson.

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:35

Prästen på söndagsskolan:
- Vem går våra tankar till om julen?
- En av pojkarna räcker upp handen och får svara:
- Kalle Anka!

Av Miss Iskalla - 29 juni 2008 12:34

Den gamle godsägaren ligger på sitt yttersta och tillkallar sin trogne kusk.
- Nu Fransson, säger han med matt stämma, nu bereder jag mig för den allra sista resan. Den blir lång,längre och svårare än någon som vi två gjort tillsammans...
Djupt gripen av stundens allvar, och med ett tappert försök att säga något tröstande torkar Fransson en tår ur ögonvrån och säger:
- Men godsägarn, det blir säkert nedförsbacke i alla fall!

Presentation

Komentera gärna en historia när du hittar någon du gillar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Omröstning

Tycker du att det är kul att läsa historierna som jag lägger ut nästan varje dag?
 Älskar dom
 Ja det gör jag
 Lite granna
 Nja
 Si-så-där
 Hatar dom
 Vet inte
 Har inte läst någon

Besöksstatistik

Miss Iskalla's gästbok

Kategorier

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards