Direktlänk till inlägg 24 augusti 2007

En glassig historia

Av Miss Iskalla - 24 augusti 2007 18:57

Detta är en sann, men underlig historia.


Ett klagomål nådde Pontiacavdelningen på General Motors:


"Detta är andra gången jag skriver till er, men jag klandrar er inte om ni inte svarar denna gången heller, då min historia låter lite underlig.
Så här ligger det till: Vi har som tradition i vår familj att äta glass efter middagen varje kväll. Vilken sorts glass det är varierar dock, då vi efter maten röstar om vilken glass vi ska äta, varpå jag kör till affären och köper den.
Jag har nyligen köpt en ny Pontiac och ända sedan dess så har mina turer till affären åsamkat lite problem. Ni förstår, om jag köper vaniljglass så vägrar bilen starta när jag kommer ut från affären. Om jag köper någon annan smak så startar bilen utan problem.
Jag vill att ni ska veta att jag är helt allvarlig, hur konstig min historia än är: Vad är det för fel på min Pontiac som vägrar starta då jag köper vaniljglass, men startar utan problem då jag köper någon annan smak?"


Direktören för Pontiac var naturligtvis skeptisk då han läst brevet, men skickade ändå ut en tekniker för att undersöka saken. Teknikern blev överraskad då han åkte till ett fint bostadsomårde och möttes i dörren av en framgångsrik och tydligen välutbildad man.


De hade kommit överens om att mötas just efter middagens slut, så att de två kunde sätta sig i Pontiacen och köra till affären. Vanilj hade röstats fram, vaniljglassen köptes och mycket riktigt vägrade bilen starta.


Teknikern återvände ytterligare tre kvällar. Första kvällen köpte mannen choklad. Bilen startade. Andra kvällen köpte han jordgubb. Bilen startade. Tredje kvällen köpte han vanilj. Bilen vägrade starta.


Eftersom teknikern var en logisk man, vägrade han tro att den här Pontiacen var allergisk mot vaniljglass, och ordnade så att de skulle fortsätta sina turer till affären tills han löst problemet. Han började även föra anteckningar: han skrev ner allsköns information, klockslag, vilken sorts bensin som användes, hur lång tid det tog att köra fram och tillbaka, etc.


Efter inte så lång tid hade han en liten ledtråd: Det gick mycket snabbare att köpa vaniljglassen än någon av de andra smakerna. Hur kom detta sig? Svaret låg i hur affären hade placerat sina produkter. Eftersom vanilj var den mest sålda glassmaken så hade det placerat frysen med den glassen betydligt närmare kassorna än frysen med de andra smakerna.


Frågan som teknikern nu skulle hitta svaret på var den varför bilen vägrade starta då det inte tog lika lång tid att köpa glassen. Då tid nu var problemet — och inte vaniljglassen — tog det inte lång tid innan teknikern hittade felet: Ånglåset. Det hände varenda kväll, men då mannen köpte någon annan smak än vanilj och därigenom tog längre tid på sig inne i affären hann ånglåset kylas ner tillräckligt för att bilen skulle kunna starta igen. Då mannen köpte vanilj hann inte motorn kylas av och var därför tillräckligt het för att ånglåset fortfarande skulle var aktivt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miss Iskalla - 12 augusti 2010 16:15

Två gubbar sitter i en roddbåt och fiskar.Så flyter en flaska med kork förbi och gubbarna lyfter upp den och öppnar korken.En ande uppenbarar sej och säger: Vad önskar ni för belöning för att ni befriade mej ur flaskan? Gubbarna funderar och den ...

Av Miss Iskalla - 11 augusti 2010 16:11

En till synes blind man, beställde in kaffe, på ett cafe' . Då han fick det begärda hällde han kaffe, grädde och socker i koppen utan att spilla en droppe.Tog sitt wienerbröd från fatet som om han såg och drack, tuggade begärligt. En man som satt...

Av Miss Iskalla - 10 augusti 2010 16:15

En miljonär har party i sin trädgård och säger till gästerna att han lovar att ge vad som helst till den som simmar tvärs över poolen.Det är bara ett problem.Swimmingpoolen är full i hajar. Plask!En man landar i vattnet och börjar genast simma som ...

Av Miss Iskalla - 9 augusti 2010 16:15

Två överförfriskade traskar fram på järnvägsspåret. -Usch, alla dessa trappsteg, de tar musten ur mej. Säger den ene. -Är väl inte så farligt med trappstegen! Svarar den andre.Det värsta är att ledstängerna är så förbannat korta. ...

Av Miss Iskalla - 24 juni 2010 10:31

Läraren:-En mullvad äter varje dag lika mycket som den väger.Eleven:- Hur kan mullvaden veta hur mycket den väger? ...

Presentation

Komentera gärna en historia när du hittar någon du gillar.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2007 >>>

Omröstning

Tycker du att det är kul att läsa historierna som jag lägger ut nästan varje dag?
 Älskar dom
 Ja det gör jag
 Lite granna
 Nja
 Si-så-där
 Hatar dom
 Vet inte
 Har inte läst någon

Besöksstatistik

Miss Iskalla's gästbok

Kategorier

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards